מקץ


מקץ

הפרשה היא פרשת "מקץ", ברובה הפרשה עוסקת בפתרון חלומו של פרעה- שליט מצרים,

שחולם שני סוגי חלומות.

הראשון:

שבע פרות שעולות בנהר והן פרות בריאות ושנראות טוב- שמנות.

לאחר מכן מגיעות שבע פרות רעות למראה, רזות מאוד, והן אוכלות את הפרות השמנות

ופרעה מתעורר.


ואז פרעה חולם חלום נוסף ודומה ברעיון

על הנהר עולות שבע שיבולים יפות ומלאות

ואחריהן שבע שיבולים רעות למראה וכמעט ללא שום דבר עליהן

וגם הן "אוכלות" את השיבולים היפות והמלאות ופרעה שוב מתעורר.


פרעה מחפש פותר לחלומות שלו ואינו מוצא משהו שהפתרון לחלומות שלו מניח לו את הדעת.

ואז אותו שר שישב עם יוסף הצדיק בכלא נזכר שיוסף פתר לו את החלום וגם לשותפו והכל התקיים במלואו והוא מספר זאת לפרעה, בזלזול, שיש משהו בכלא , "נער עברי", שפתר להם את החלומות והם התגשמו וכו'.


פרעה כמובן מצווה מיד להעלות את יוסף מהכלא, לנקות אותו ולהביא אותו לפניו.


יוסף פותר לפרעה את החלום ומספר לו שיהיו שבע שנות שובע מעולות למצרים ואחריהן שבע שנים קשות ברעב עד כדי כך ששנות השובע לא יזכרו בכלל.

יוסף ממשיך בדבריו,  וזה שפרעה חולם זאת פעמיים ברצף זה כי הקב"ה ממהר לעשות זאת בקרוב ולכן (וכאן זו הגדולה של יוסף הוא לא רק פותר את החלום, אלא גם מספק פתרון והפתרון שלו מניח את הדעת לפרעה) יוסף מציע פתרון למצב- לאגור מזון בשבע שנות השובע עבור שבע שנות הרעב ומרגע זה יוסף ממונה להיות המשנה למלך ושום דבר לא זז במצרים ללא אישורו של יוסף!!!


מה שנקרא שיוסף עלה מהבור העמוק בכלא לגדולה הכי גבוהה במצרים במהירות הבזק בגלל הברקה והפתרון, כלומר הייתה כאן הבנה של הדברים ומיד הרעיון לביצוע.


הרבי עומד על ההבדל בין חלומות יוסף לחלומות פרעה.


בחלומות יוסף (כפי שציינו בשבועות קודמים) יוסף חלם בהתחלה ולפי סדר הגיוני, שקודם כל מאלמים אלומות בשדה - עבודה קשה ורק אח"כ חלם על השמש והירח והכוכבים, הכל היה מדורג וע"פ סדר של עליה מהשדה לשמש והירח והכוכבים- קודם השקעה בעבודה קשה ואז מגיעים לרוחניות ולתוצאות.


ואילו אצל פרעה הסדר הוא הפוך הוא חולם על החי ואז החלום השני יורד לצומח- ירידה ברמה.

דבר נוסף, פרעה חולם שיש לפתע פרות ושיבולים על הנהר, ללא שום עבודה מקדימה.

כלומר בחלומו של פרעה הסדר הוא בירידה ויש "תוצאות" ללא עבודה מקדימה.


חז"ל אומרים שהחלומות הם הדימיון שלנו, כי בחלום ניתן להכניס פיל בחור של מחט ולא נתעורר מזה בכלל, זה יראה לנו הכי טבעי בעולם, בחלום עצמו, כלומר זה לא יתעתע בנו בזמן החלום לעומת המציאות שבה אנו יודעים שזה בלתי אפשרי.


ומכאן הרבי מסביר שזה ההבדל בין עבודת היהודים לאלו שאינם יהודים.

יהודי חייב לעבור עמל וסדר של התקדמות הגיונית בעולם הזה עד שהוא מגיע לתוצאות, ללכת מחיל לחיל, מדרגה לדרגה, לא ניתן לקבל כלום בחינם, כי חינם זה "נהמא דכיסופא"- לחם חינם/בושה.

לעומת הגוי, לו אין בעיה לקבל בחינם, הכל ללא שום מאמץ ולכן חייו לבסוף הולכים אחורה לעומת חיי היהודי שהם ניצחיים, כפי שנחוש בגאולה האמיתית והשלימה, כי גם באם כרגע החיים שלנו הם בגדר חלום: "אז היינו כחולמים"- כלומר חיינו כרגע הם מעין חלום שבו לא ניתן להסביר כיצד יכול יהודי לחיות ללא בית המקדש וללא הרוחניות האמיתית שמאפיינת רק אותנו ושהקב"ה הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו, אבל את כל זה נחוש ונבין מדוע זה קרה באופן הזה של הגלות הארוכה דווקא בזמן הגאולה האמיתית והשלימה.


איך נבין?

כפי שידוע כל מה שכתוב בתורה, גם באם הוא לשלילה, יש בו משהו ללימוד ובמיוחד לאור הסבר החסידות מאז הבעל שם טוב שאמר: שכל מה שיהודי שומע או רואה יש בו ללמוד משהו בדרכי ה'.

אז הרבי מסביר שלמרות שהעולם הזה הוא עולם של חלום, "אז היינו כחולמים" (משפט שנאמר אותו בזמן הגאולה על תקופה זו) מה שיש ללמוד מחלומו של פרעה, הוא שיהודי בעולם הזה יכול כן לקפוץ ברוחניות מדרגה לדרגה, ברגע אחד כמו שיוסף קפץ מהכלא להפוך ולהיות משנה למלך. 

יהודי יכול לעשות מצווה אחת או החלטה אחת והוא משנה סדרי עולם ומגיע לדרגות ששום צדיק לא עמד בה לפניו.


כך גם חיינו במסחר

אם מציעים לנו חלומות ללא מאמץ והצלחה שלא בסדר ובהדרגה, ללא עבודה 

ומיד מציעים לנו "לפטר את הבוס" או "200$ ביום", "נעשה עבורך את מלאכת ההשקעות" וכל זה בחינם, זה סימן שאלו חלומות של גוי- אין תוצאות ללא השקעה "יגעת ומצאת - תאמין!".


דרך המסחר, לא יכולה להינתן בחינם, צריך לעמול עליה, להרגיש אותה קודם בכיס, כשכסף יוצא לנו מהכיס אנחנו יודעים להעריך אותו ויודעים כיהודים ובטח כסוחרים שחייב למנף אותו מהשקעה/הוצאה ולתרגם אותו לרווחים (הרווחים יכולים להגיע במס' אופנים) ואז לאלום אותם לאלומות של ידע ותרגול ואז ניגע בכוכבים, אבל כשדבר ניתן בחינם ללא עבודה והכל נראה רק וורוד, זה סימן מאוד חזק לכך שיבואו שבע שנים של.....


יוסף הביא פתרונות מעבר להסבר החלומות, יוסף הצעיר בתחום הפוליטיקה והניהול- מביא פתרון שאף יועץ בכיר של פרעה לא הביא.

יוסף לבסוף מונה לנהל את כל כלכלת מצריים ולמעשה בפועל, בגלל שהרעב הורגש בכל העולם וכולם באו לקחת אוכל ממצריים, יוסף בעצם שלט על כל העולם כולו.

אותו יוסף, הילד, יחסי בגיל, וחסר הניסיון, הוכיח לכל העולם- מה היכולות של אדם כריזמתי שבא עם רצון עז להצליח בעבודה קשה, "בשדה", אותו יוסף שבחר לצאת ממצבו ולמרות היותו בודד במצרים וחבוט מכל מה שעבר עליו עד שהגיע להצלחה ועד שבאו כל משפחתו וחיו עימו כל תקופת בגרותו שמהם ומאביו שאב כוחות לנהל את כל העולם כולו לבסוף.


כלומר כל אחד מאיתנו יכול להצליח (אנו נקראים גם "בני יוסף"), כל אחד יכול להנהיג, לא צריך ניסיון של שנים ולימוד מסורתי כערובה להצלחה.

הרבה פעמים הניסיון בחיים, חוכמת החיים/הרחוב כפי שאנו קוראים לזה היום או הניסיון הקודם שלך במקצועות אחרים והכישורים הטבעיים שלך יכולים להביא אותך לרמות שאף אחד, בעל ניסיון ככל שיהיה, לא יגיע אליהם! למה?

כי אתה מגיע עם רצון עז להצליח, אתה מביא משהו אחר, אתה מביא את האמת ועובד ע"פ האמת, שום מכשול ושום תקיעת סכין בגב מאף אחד לא תרתיע אותך רק מלהסתכל קדימה ולמעלה.

תשקיע, תלמד, תפנים, תתבונן, תתרגל תהיה קשוב לסביבה ואתה תצליח!- 

חשוב רק להיצמד ליוסף, חשוב להיצמד למשהו שבאמת חשובה לו ההצלחה שלך ויתן לך הכל מכל הלב ולהיות בסביבה מקצועית, חמה ומשפחתית בדוגמת קהילה איכותית, מחבקת ותומכת.


אז כמו שהרבי מסביר, זה תופס גם לעולם המסחר, גם בעולם המסחר ניתן להגיע לדרגות שלא לפי סדר והדרגה, כלומר, מצד אחד חייב סדר ועבודה ומצד שני ניתן להגיע לדרגות הכי גבוהות שלא ע"פ זמן הניסיון ו"הוותק" שלך במסחר, 

איך? 

דווקא ע"י השקעה ועמל רב קודם ודווקא ע"י שימוש לרבים ודווקא באם הייתה לך הברקה שהגעת אליה שתיתן לך שיטות יחודיות אז ורק אז, ניתן לקפוץ ולהגיע לדרגות אחרות לגמרי.


לסיכום:

חברים אל תתפתו לחלומות שמוכרים בחוץ, רק בחלום, לא בודקים מוצר לפני שמשלמים עליו, רק בחלומות לא מתעוררים מזה שיש מנטורים/מכללות שלא הראו לכם אפילו בדיל של אמת של תוצאות מחשבון חי, תוצאות מוכחות לאורך זמן, שנבין מהן שיש שיטה ויש תוצאות לאורך זמן.

רק בחלום אנשים הולכים ומשלמים על זה כסף רב ללא בדיקת העובדות והתוצאות ולא מתעוררים מזה בבהלה ויש עוד יותר גרועים, שכבר שילמו והם יודעים שעבדו עליהם, אבל הם מוכנים להמשיך לחיות את החלום השקרי הזה.


עד היום היינו "כחולמים" - סיבנו אותנו מכל כיוון אפשרי (הכשרה שהיא לא הכשרה פרקטית וברוקר שהוא בכלל לא ברוקר), היום חייב להתעורר מהחלומות הללו ולדרוש לראות תוצאות מחשבון חי לאורך תקופה.


ונסיים בהשוואה אחרונה בין יוסף ובין עולם המסחר.


ליוסף יעקב נתן "כותנת פסים".

המפרשים מסבירים שב"פסים" יעקב ידע ורמז ליוסף מה יקרה איתו

המילה "פסים" מורכבת מ..:

פ- פוטיפר

ס- סוחרים

י- ישמעלים

ם- מצרים

אלו כל הגלגולים שיוסף עבר עד שהגיע לגדולה.


גם במילה "מסחר", לצערנו, יש את זה וחיווינו את זה רק לאחרונה


מ- מרמה (מקרי עוקץ של ברוקרים שאליהם קשורים "מנטורים" ומכללות תמורת בצע עמלות)

ס- סחיטת כספים (במחירי קורסים בסיסיים מופקעים), סילוף האמת, סינוור העיניים ע"י מצגי דמו.

ח- חלומות, אוהבים למכור לנו חלומות שווא.

ר- רוע, רמיה ללא שום בעיה להפיל כספי אנשים תמימים.


אז תזכרו כמו שיוסף עבר את כל הצרות שלו והמשיך לשמש אנשים, לפתור להם את החלומות וכמו השמש של חנוכה שלבסוף מגיע לעמוד גבוה מכולם, כך תמשיכו לעזור ולשמש ולתמוך סוחר בסוחר רק כך יחד נגיע להצלחה המיוחלת.


שבת שלום לכולם והמשך חג אורים שמח.