תולדות


הפרשה שלנו השבוע עוסקת בהולדה- דור ההמשך.

הפרשה פותחת בפסוק:

"ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק".

נשאלת השאלה: באם יצחק הוא בן אברהם מה יש לתורה לחזור ולציין שאברהם הוליד את יצחק?

רש"י, גדול פרשני הפשט של התורה מציין שהיה סיפור שבו ליצני הדור צחקו על אברהם, כל זמן הריונה של שרה, כיצד זה שאברהם כבן מאה שנים יכול לפתע להוליד ואם שרה בהיריון הרי שזה לא ממנו- כל היו אומרים החכמולוגים של הדור.

מה עשה הבורא?- יצר ממש קלסתר פניו של יצחק ממש כשל אברהם שלכולם יהיה ברור שיצחק הוא בן אברהם!

על דרך המדרש (חלק נוסף של התורה) כתבו כך:

"יצחק נתעטר באברהם ואברהם נתעטר ביצחק" כלומר יצחק היה גאה באביו והיה מציג את עצמו כ"יצחק בן אברהם" ואברהם היה מתגאה בבנו, יצחק, ומציג את עצמו כ"אברהם (ש)הוליד את יצחק".


התורה הרי אינה ספר סיפורים והיא מלמדת אותנו משהו לדורות קדימה בטח מעשה מהאבות עצמן: "מעשה אבות סימן לבנים"- אז מה יש לנו ללמוד מהסיפור הנ"ל?


שני הסיפורים הללו מלמדים אותנו שיש דברים שהם מעל לטבע! ולא תמיד הכל חייב להיות מוסבר בשכל רגיל.

לידתו של יצחק היא נס! אברהם ויצחק על דרך הטבע בגיל מופלג לא יכלו להביא ילדים.

גם העובדה שאברהם היה מתפאר בבנו היא דבר לא מובן על דרך הרגיל, כי אברהם ההי מושלם במידותיו ("אחד היה אברהם") אז יכול להיות שיש משהו שהוא מעל לאברהם באם התורה עצמה מציינת ש"אחד" היה אברהם?

מה גם שיש ירידת הדורות אז כיצד אברהם היה מתפאר בבנו יצחק? ולמרות הכל אברהם היה מתפאר ביצחק!

מכאן התורה מלמדת אותנו שאסור לנו להתפעל מהטבע וממגבלותיו, אין דבר שהוא בלתי אפשרי!

והבלתי אפשרי הוא רק בראש שלנו ואין מדובר רק במישור הרוחני, אלא גם ובעיקר במישור הגשמי "יגעת ומצאת תאמין" ו"אין דבר העומד בפני הרצון"-  הכל אפשרי זה רק ענין של רצון ונחישות- יגיעה!


כל מה שצריך הוא לרומם את הנפש, את הרוחניות ואז הגשמיות לא רק שאינה מפריעה אלא שהיא גם מתחברת ואף עוזרת לרוחניות להתקדם בחיים וכשזה המצב יהודי יכול בהחלט לחולל "ניסים".


איך כל זה קשור עם שוק ההון?

במילה אחת מנטורינג!

בשני מילים "מנטור וקהילה"!

כאשר יש מנטור אמיתי לקהילה שהוא משתדל להיות עבורם הטוב ביותר ולתת את הטוב ביותר ולהעניק מעצמו עבור הקהילה מה הפלא שיוצאים ממנו תלמידים שהוא גאה בהם- "אברהם הוליד את יצחק" וכאשר התלמידים -הקהילה חווים את כל הטוב ואת ההשקעה ומבינים שההצלחה שלהם קשורה בקשר עבותות של השקעה בהם, נתינה, שקיפות, נתינה ורק רוצים בהצלחתם תוך דרישה מהם לנחישות, השקעה ועבודה קשה- אז הם יודעים להתגאות בחוץ ולומר אנו "יצחק בן אברהם"- אז מה הפלא שיש לנו תלמידים שחושפים חשבונות? שמרעיפים שבחים? ומוכנים לקחת על עצמם משימות למען כולם ולמען הצלחת כולנו?

כאשר יש את המכלול בהכשרה, את משולש הזהב טכני עמוק, ניתוח פונד' ברמות הכי גבוהות ומנטליות מאורגנת וכל זה עובד ועובר תחת סיעור מוחות יום יומי, מה הפלא שצוות הסקירות שלנו "מחולל ניסים" וצופה למרחוק ובדיוק רב מה יקרה ומתי בדיוק ובאיזה סדר זה גם יקרה?

אין להתפלא כשיש את שלימות הכל והכל נעשה מתוך אהבה (אברהם אוהבי), מתוך כללים קשוחים (יצחק מייצג את עולם הגבורה- הקשיחות) - מה הפלא שבאים תוצאות נדירות למצב יום יומי באופן מוכח בדיוק כמו שמוכח שיצחק היה בן אברהם ואברהם הוליד את יצחק- העבודה הקשה מולידה תוצאות איכותיות וכולם גאים בהם כאילו זה מהם ממש.

כי בסוף המנטור גאה בקהילה שלו והקהילה גאה במנטור שלה שלא מפסיק לתת, ללמד ולהעניק.


שבת שלום לכולם